asdf

Всесвітній день без тютюну –
31 травня 2016 року

Тема: «Підготуватись до введення
простої упаковки тютюнових виробів»

З нагоди Всесвітнього дня без тютюну 2016 року ВООЗ закликає всі країни  підготуватись до введення простої (стандартизованої) упаковки тютюнових виробів. Це надзвичайно важливий захід  для зниження попиту на тютюнові вироби. Наукові дані свідчать, що дизайн упаковки тютюнових виробів робить продукцію більш привабливою, стимулює продаж, підвищує рівень впізнавання брендів і впливає на прийняття рішень по відношенню до куріння, особливо серед молоді і жінок.
Австралія, яка на основі наукових даних та підтримки експертів в галузі громадського здоров’я впровадила в грудні 2012 року стандартизовані упаковки сигарет, досягла вагомих успіхів, показала країнам приклад у боротьбі з тютюнокурінням.  Відповідний законодавчий акт довелось відстоювати у Вищому суді Австралії, захищаючись від позову могутніх тютюнових компаній. Тютюнові вироби зараз продаються в стандартизованих тьмяних оливкового кольору упаковках з великими графічними попередженнями про небезпеки для здоров’я. На них немає логотипів тютюнової промисловості, марочного кольорового зображення або рекламного тексту. Фірмова назва і назва виробу надруковані однаковим дрібним шрифтом. Численні курці в Австралії відзначили, що їм не подобається вигляд нових пачок і вони вважають, що смак сигарет погіршився.
Нещодавно такі закони прийняли ще дві країни – Велика Британія та Ірландія.

За даними вибіркового опитування домогосподарств України у жовтні 2015 року (http://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2016/zb/03/Zb_snsz15pdf.zip) кількість курців серед населення України дорівнювала у 2015 році 6,2 млн осіб. Поширеність куріння серед населення України віком 12 років і старше у 2015 році становила 18,4%, що на 2,5 відсоткових пункти менше, ніж в 2014 році. Загалом за сім років (2008-2015) поширеність куріння, згідно даних опитувань домогосподарств, скоротилася з 25,6% до 18,4%, тобто на 7,2 відсоткових пункти. Якщо в попередні роки вищі темпи скорочення куріння спостерігалися серед молоді віком 18-29 років, то у 2015 році темпи скорочення куріння були вищими серед осіб старшого віку. Закономірно знизилась і захворюваність. Кількість осіб, які повідомили при опитуванні, що хворіють на хронічний бронхіт або емфізему легенів, скоротилася за останній рік на 9%, а загалом за 2008-2015 роки – на 30%. Головним фактором скорочення поширеності тютюнокуріння у 2015 році вважають зменшення цінової доступності сигарет, в першу чергу через скорочення реальних доходів населення та різкого зростання акцизів на сигарети без фільтру.
На жаль, вперше за останні роки зросла поширеність куріння серед підлітків 14-17 років. У 2015 році вона становила 2,9%, хоча в 2012-2014 роках коливалася на рівні 2% (а в попередні роки поширеність куріння серед підлітків зменшувалася від найвищого рівня - 10%, відміченого у 2000 році). В місті Києві негативній тенденції безумовно сприяє практика незаконного продажу тютюнових виробів. На зупинках громадського транспорту та Метрополітену, на вулицях розгорнута торгівля сигаретами з рук, в тому числі поштучно. Пачки сигарет красиво оздоблені, відповідають всім естетичним вимогам, що заохочує молодих людей спробувати тютюн, стати на довгі роки його заручниками. А відносно невелика ціна однієї-двох сигарет, відсутність впливу на свідомість розміщених на цілій пачці текстового та графічного попередження про шкоду, полегшують перші спроби привчитись до згубної звички.
Запроваджене в Україні з січня 2016 року підвищення ставок акцизів на всі тютюнові вироби дозволить і надалі скорочувати їх цінову доступність, проте податкові зміни мають бути підсилені заходами, які ще зменшать привабливість тютюнових виробів для молоді. Це заборона розміщення у вітринах кіосків яскравих картинок з пачками сигарет, а також заходи, передбачені в законопроекті №2820 «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну», який розроблено на основі Директиви Європейського Союзу 2014/40, зокрема заборона на використання смакових добавок та інгредієнтів до тютюнових виробів, нові вимоги до маркування упаковки тютюнових виробів, регулювання курильних сумішей та електронних сигарет. 
Тютюн відрізняється від інших товарів на ринку. Це єдиний легальний споживчий продукт, який вбиває при його використанні за призначенням, передбаченим виробником. Щорічно в світі більше 5 млн. людей помирають від вживання тютюну, ще 600 тисяч – помирають від наслідків вдихання шкідливого вторинного тютюнового диму. Це робить тютюн головним фактором ризику розвитку неінфекційних захворювань (серцево-судинні хвороби, рак, хронічні захворювання легень і діабет), який можливо попередити.
Люди мають усвідомлювати, що безжальна тактика маркетингу «Великого тютюну» спрямовується на втягування у тютюнокуріння все нових споживачів, а деякі хімічні речовини, які додають в тютюн, значно ускладнюють самостійну відмову від куріння.
Індивідуальні та групові консультації для бажаючих звільнитись від куріння надаються в Київському міському Центрі здоров’я за адресою: вул. Кирилівська, 103а, територія Київської міської клінічної психоневрологічної лікарні № 1, поліклінічний корпус № 11, окремий хід. Телефон для довідок:  468-06-47.

Головний лікар                                                   О. Стойка

 

Когут,
468-06-47

 

ГОЛОВНА

На початок