Всесвітній день пам’яті жертв дорожньо-транспортних пригод –
19 листопада 2017 року

            У жовтні 2005 року, у відповідності з резолюцією Генеральної Асамблеї ООН, третя неділя листопада оголошена Всесвітнім днем пам’яті жертв ДТП (World Day of Remembrance for Road Traffic Victims). Ця міжнародна подія покликана залучити увагу всіх людей світу до неприпустимих людських втрат в результаті аварій на дорогах, висловити співчуття членам сімей та друзям загиблих, нагадати урядам країн, окремим організаціям і кожному громадянину про відповідальність за безпеку дорожнього руху.
Генеральна Асамблея ООН у 2010 році, усвідомлюючи величезні людські втрати в результаті дорожньо-транспортних пригод (ДТП), проголосила перше «Десятиріччя боротьби за безпеку на шляхах протягом 2011-2020 років», метою якого є зниження кількості випадків смертей та травмувань внаслідок ДТП в усьому світі. Країни за цей період мають позбутись п’яти головних факторів ризику, таких як невикористання ременів безпеки, дитячих утримуючих пристосувань, захисних шоломів, вживання алкоголю водіями транспортних засобів, перевищення швидкості та відсутність сучасної шляхової інфраструктури. Особливу увагу належить приділити потребам найбільш уразливих груп учасників дорожнього руху. Декада боротьби за безпеку на шляхах протягом 2011-2020 років передбачає також заходи покращення екстреної травматологічної допомоги, оновлення стандартів безпеки шляхів і транспортних засобів, покращення управління рухом в цілому. На сьогодні завданням для країн світу стало зниження вдвоє до 2020 року випадків смерті і травм в результаті ДТП, як головної причини смерті людей у віці 15-29 років.
На сьогодні в Україні у ДТП в середньому за одну добу гине близько 10 осіб, а в цілому за рік – до 5 тис. осіб. Втрати від ДТП включають також економічну складову. Зокрема, відповідно до розрахунків Світового банку, економічні збитки України від дорожньо-транспортного травматизму сягають близько 5 млрд. доларів США, що становить до 4% валового внутрішнього продукту на рік. Ця сума включає матеріальну шкоду, пов’язану з людськими втратами через отримані внаслідок ДТП серйозні травми або смерть, а також з пошкодженням майна та зниженням продуктивності праці.
В порівнянні з європейськими країнами стан безпеки дорожнього руху в Україні є вкрай незадовільним через високий рівень смертності та дорожньо-транспортного травматизму. Відносна кількість загиблих в Україні у 7-10 разів більша, ніж у розвинених країнах. Тільки за перші два місяці 2017 року на дорогах України загинуло 407 людей у 23614 дорожніх пригодах. Встановити причини ДТП буває нелегко. Пояснюється це тим, що часто вони є результатом одночасної дії кількох причин, таких як порушень, допущених водієм, пішоходом або пасажиром; особами, відповідальними за технічний стан і експлуатацію транспортних засобів та шляхів. Для попередження ДТП важливо знати їх причини. У відповідності з даними Державної служби статистики України, у 2016 році мало місце 155 тис. ДТП, при цьому загинуло 3187 чоловік, травмовано 32 тис. чоловік. Основними причи­нами, за даними ДАІ, були наступні:
- перевищення швидкості – 5025 випадків;
- порушення правил маневрування і виїзд на зустрічну смугу – 3823 випадків;
- керування транспортним засобом в нетвере­зому вигляді – 2327 випадків;
- порушення правил проїзду перехресть – 1764 випадків;
- порушення правил дорожнього руху пішоходами – 1099 випад­ків.
В Україні з загального числа ДТП 46-54% пригод трапляються в темну пору доби, а число загиблих в цей час складає 60% від загального числа травмованих. До ризикової ситуації в Україні слід віднести також технічну і медичну допомогу при ДТП. Від того, наскільки своєчасно і кваліфіковано надається екстрена медична допомога потерпілому на місці події, часто залежать питання життя та смерті, одужання або настання інвалідності для жертв ДТП. З огляду на багатокілометрові від­стані у країні та укомплектованість персоналу служби екстреної медичної допомоги ця ситуа­ція багато в чому відрізняється від європейських країн в гіршу сторону. Істотним фактором в ризи­ковій ситуації є дії дорожньої поліції щодо запобі­гання ДТП.
За даними Міського наукового інформаційно-аналітичного центру медичної статистики, дорожньо-транспортний травматизм у 2016 році, як і в минулі роки, займає четверте місце в структурі всіх травм та нещасних випадків. Загальна кількість цього виду травм склала у 2016 році 5955 випадків (7,1% від загальної кількості всіх травм та нещасних випадків). Це на 513 випадків більше, ніж у 2015 році, коли було зареєстровано 5442 (6,8%) випадки та на 1587 випадків більше, ніж у 2014 році, коли було зареєстровано 4368 випадків (6,0%) дорожньо-транспортних травм. Тобто, спостерігається тенденція до збільшення дорожньо-транспортного травматизму. Госпіталізовано внаслідок дорожньо–транспортних пригод у 2016 році 3478 (58,4%) постраждалих, у 2015 році - 3299 (60,6%), у 2014 році - 2915 (66,7%) осіб. Смертність в результаті дорожньо-транспортного травматизму поступово знижується. Так, починаючи із 2012 року показник зменшився на 6,8%. Така тенденція протягом останнього року була характерна для дорослого населення, але серед найбільш уразливих учасників дорожнього руху, дітей і підлітків, показник дорожньо-транспортного травматизму збільшується. В місті Києві основні причини ДТП, в яких травмуються люди внаслідок недотримання правил водіями - це порушення правил маневрування, перевищення безпечної швидкості руху, порушення правил проїзду пішохідних переходів та перехресть, недодержання дистанції руху, керування у нетверезому стані, виїзд на смугу зустрічного руху. Недарма у Верховній Раді України обговорюється законодавче рішення щодо змін правил дорожнього руху. Пропонується істотно підвищити штрафи за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху, зокрема, перевищення швидкості, керування автомобілем без водійського посвідчення. В населених пунктах передбачено обмежити швидкість з 60 до 50 км/год.
Цифри статистики не можуть передати страждань та економічних втрат людей, які стикнулись з проблемою травматизму в своїх сім’ях, дружньому колі, на роботі. Всі учасники дорожнього руху мають дотримуватись правил поводження на дорогах, вчити цьому дітей, використовувати захисні пристрої.

 

ГОЛОВНА

На початок